Waarom de accu in de auto leegraakt: experts hebben de reden genoemd, waar geen aandacht aan wordt besteed

Foto: uit open bronnen

Experts gaven het voorbeeld van een vrouw die haar batterij binnen een jaar drie keer verwisselde

Bron:

Sommige autoproblemen kun je heel gemakkelijk opsporen, bijvoorbeeld een defecte gloeilamp. Hiervoor hoef je alleen maar de koplampen aan te zetten, rond de auto te lopen en te kijken welke niet werkt. Andere defecten kunnen echter een echte nachtmerrie zijn om te diagnosticeren, zoals een lege accu. Slashgear schrijft erover.

Door zo’n probleem ben je constant afhankelijk van kabels om de motor te starten en moet je vaker dan nodig accu’s vervangen. Experts zeggen dat het veroorzaakt kan worden door van alles, van beschadigde bedrading tot een niet-originele radio of een defecte sensor.

“Dit is precies wat er gebeurde met een vrouw die een 2019 Toyota Tacoma bezat. Gefrustreerd dat ze de accu binnen een jaar al drie keer had vervangen, boekte ze een reparatieafspraak omdat ze het probleem leek te identificeren als een defecte druksensor in het linker voorwiel. Wat bleek, haar diagnose was onjuist, maar gelukkig kon de monteur het probleem vrij snel identificeren,” aldus het verhaal.

Eerst voerde de monteur een parasitaire stroomverbruikstest uit, waaruit bleek dat er ergens stroom werd verbruikt. Toen zag hij een knipperende dongle in de voetenruimte van de bestuurder die was aangesloten op de OBD-II poort. Dergelijke apparaten worden voornamelijk gebruikt voor diagnostische doeleinden.

“Hij verwijderde het onmiddellijk en ging toen terug naar zijn multimeter, die vrijwel onmiddellijk bevestigde dat het parasitaire verbruik weg was. Het was misschien een beetje lastig, maar het was het apparaat van de eigenaar dat het stroomverbruik veroorzaakte en dat hem een klein bedrag kostte om de batterijen te vervangen,” benadrukte Slashgear.

Veel voorkomende oorzaken van parasitaire batterijontlading

Het meest onaangename van parasitaire batterijontlading is dat het door bijna elke factor kan worden veroorzaakt, maar er zijn een aantal oorzaken die vaker voorkomen dan andere.

“Als je merkt dat je accu leegloopt, begin dan met het controleren van de basis – heb je je koplampen aangelaten? Dit kan iets voor de hand liggends zijn zoals koplampen, of iets minder voor de hand liggend zoals binnenverlichting, of zelfs een klein lampje dat brandt als het dashboardkastje een beetje open staat,” adviseert de publicatie.

Als dat niet de oorzaak is, is het de moeite waard om de leeftijd van de accu zelf te bekijken. Als die meer dan vijf jaar oud is, is het waarschijnlijk tijd om hem te vervangen. Extreme weersomstandigheden zijn ook niet bevorderlijk voor de prestaties van de batterij, dus als je dit probleem in de winter tegenkomt, betekent dit dat je de batterij moet vervangen.

“Als je dynamo defect is, laadt de accu niet op terwijl je rijdt, waardoor je de volgende keer dat je in de auto stapt naar de kabels moet grijpen om de motor weer te starten. Er zijn verschillende manieren om vast te stellen of je dynamo kapot is als je geen technicus wilt betalen om het probleem vast te stellen,” voegt het stuk eraan toe.

Het installeren van een aftermarket radio of het aansluiten van een dongle op de OBD-poort is ook een veel voorkomende oorzaak. Als je merkt dat je accu leegloopt nadat je iets uit de aftermarket hebt geïnstalleerd, is dat meestal een indicatie dat dit het probleem is.

“Een multimeter is een goedkoop apparaat en je kunt het ook gebruiken om te testen op parasitair stroomverbruik van de accu, zoals de technicus van de eerder genoemde Tacoma deed, wat zal aantonen wanneer het verbruik werd geëlimineerd of als het überhaupt bestaat,” concludeerde Slashgear.

De site is niet veilig! Al je gegevens lopen gevaar: wachtwoorden, browsergeschiedenis, persoonlijke foto’s, bankpasjes en andere persoonlijke gegevens worden gebruikt door aanvallers.

Share to friends
Rating
( No ratings yet )
Handige tips en life hacks voor dagelijks gebruik